کمپانی کیا با عرضه موهاوی و اپتیما در سال 2009، نشان داد که محصولاتش از لحاظ ظاهری با تحول اساسی روبه رو هستند. از سال 2009 به بعد محصولات کیا روز به روز زیباتر و جذاب تر شدند و اکنون یک رقابت نفس گیری با محصولات رقیب هموطن خود یعنی کمپانی هیوندای دارند.
سورنتو، شاسی بلند سایز متوسط کمپانی کیا است که برای اولین بار در سال 2002 روانه بازار شد. سورنتو نسل اول با دو نوع پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 2.4 لیتر و شش سیلندر خورجینی به حجم 3.3 لیتر توسط کمپانی کیا عرضه شد. بعد از سه سال یعنی در سال 2005 رقیب اصلی سورنتو (سانتافه) توسط هیوندای متولد شد تا عرصه را برای سورنتو تنگ کند. نسل اول سورنتو در سال 2007 دچار یک فیس لیفت شد. تغییرات اعمال شده در فیس لیفت بر روی نسل اول باعث شد تا این خودرو ایمن تر از قبل شده و با گرفتن یک ستاره ایمنی بیشتر نسبت به قبل پنج ستاره ایمنی را از موسسه معتبر ایمنی آمریکا (NHTSA) کسب نماید. این خودرو توسط شرکت «اطلس خودرو» به بازار ایران هم راه یافت. مدل های عرضه شده سورنتو در بازار ایران دارای پیشرانه شش سیلندر خورجینی به حجم 3.3 لیتر بودند که توانایی تولید 241 اسب بخار قدرت و 307 نیوتن متر گشتاور را داشتند. اما سورنتو در بازار ایران موفق نشد. دلیل این شکست، ورود همزمان سانتافه نسل جدید با ظاهر زیبا و امکانات بیشتر بود. با اینکه سانتافه از یک پیشرانه ضعیف چهار سیلندر خطی به حجم 2.7 لیتر بهره می برد ولی توانست سورنتو را شکست دهد. کمپانی کیا در سال 2010 نسل جدید سورنتو را راهی بازار جهانی کرد. نسل دوم سورنتو با ظاهری زیبا و امکاناتی مدرن عرضه شد. اکنون پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری جایگزین پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.3 لیتری شده است. وقتی نسل جدید سورنتو به بازار ایران عرضه شد، فروش بیشتری را نسبت به نسل قبل خود در بازار ایران تجربه کرد.کمپانی کیا هم فیس لیفت نسل دوم سورنتو را امسال راهی بازار جهانی کرد. این خودرو چهار ماه پیش وارد بازار ایران شد و در غیاب نسل سوم رقیب دیرینه خود یعنی سانتافه فروش خوبی را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود 190 میلیون تومان می باشد.چندی پیش فرصتی به دست آمد تا با این خرس کره ای در ارتفاعات کوه سبلان ملاقاتی داشته باشیم و این خودرو را از نزدیک بررسی کنیم.
ظاهر اروپایی سورنتو
Peter Schreyer آلمانی، سرپرست تیم طراحی کیا سورنتو است. فردی که خالق آئودی TT بوده و دیگر محصولات کمپانی کیا مانند کدنزا، اپتیما، سراتو، ریو و اسپورتیج را طراحی کرده است. هر چند تغییرات اعمال شده در ظاهر سورنتو زیاد نبوده اما باعث اسپرت تر شدن ظاهر آن شده است. نمای جلوی سورنتو، شباهت زیادی به کیا اپتیما جدید دارد. فرم چراغ های جلو نسبت به قبل تغییری نکرده است اما طرح داخلی آن به روزتر شده و یک ردیف چراغ LED در قسمت بالای چراغ جاسازی شده که برای استفاده در روز می باشد. در میان دو چراغ، جلوپنجره جدید کمپانی کیا معروف به Tiger Nose (دماغ پلنگ) قرار دارد که خشونت خاصی به نمای جلو سورنتو بخشیده است. همچنین مه شکن های گرد جای خود را به مه شکن های چهار گوش داده اند. مه شکن های جدید به صورت ایستاده در سپر جدید این خودرو قرار گرفته اند. در نمای جانبی تنها شاهد تغییر شکل رینگ ها هستیم. در سورنتو 2013 از رینگ های جدید 18 اینچی پنج پره دوبل استفاده شده است. بخش هایی از این رینگ به رنگ مشکی می باشد که باعث جذاب تر شدن نمای جانبی سورنتو شده است. برخلاف نمای جلو، تغییرات نمای عقب بیشتر به چشم می خورد. چراغ های عقب سورنتو 2013 شبیه کیا کدنزا طراحی شده است. البته این چراغ ها به چراغ های عقب آئودی Q7 نیز شباهت دارد. طراحی مه شکن های عقب این خودرو شبیه مه شکن های جلو می باشد. در این قسمت علاوه بر چراغ ها، سپر و درب عقب نیز از نو طراحی شده است. در نهایت می توان ظاهر سورنتو 2013 را نسبت به قبل اسپرت تر و جذاب تر دانست.
کابین شیک سورنتو
کابین سورنتو 2013 مانند ظاهرش با تغییرات جزیی همراه است. بیشترین تغییر در قسمت اهرم تعویض دنده و اطراف آن رخ داده است. قسمت بالایی داشبورد به رنگ مشکی بوده و قسمت پایینی آن کرم می باشد. در قسمت بالای کنسول سیستم صوتی با چنجر شش تایی و مانیتور قرار گرفته که توسط یک نوار از دیگر قسمت های کنسول جدا شده است. در قسمت میانی نیز سیستم تهویه هوا قرار دارد. در پایین ترین قسمت کنسول هم فندک و ورودی های پورت USB ، Aux و ipod جا خوش کرده است. همه این امکانات و ادوات به راحتی در اختیار راننده بوده و دسترسی به آن ها آسان است. هر چند برای آسایش بیشتر راننده کنترل سیستم صوتی، پاسخگویی به تلفن همراه، کروز کنترل و ... را بر روی غربیلک فرمان نیز جاسازی کرده اند. استفاده از طرح چوب در قسمت هایی از کنسول و تودوزی درها، باعث زیباتر شدن کابین شده است. اما استفاده از پلاستیک سخت در کنسول و دیگر قسمت های کابین از نکات منفی کابین سورنتو می باشد. وجود سقف پانورامیک کابین را دلباز و بزرگ تر نشان می دهد. صندلی های سورنتو با پوشش چرم مزین شده که در ردیف جلو مجهز به سیستم سردکن و گرمکن است. صندلی های ردیف اول و دوم از فضای کافی و مناسبی برخوردارند. این در حالی است که فضای ردیف سوم محدود بوده و دسترسی به آن نیز سخت است. از دیگر امکانات سورنتو 2013 می توان به کنترل اتوماتیک نور چراغ، چراغ های زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه شوی چراغ های جلو، یخ زدایی شیشه جلو، آینه های بغل مجهز به سیستم گرمکن و تنظیم برقی، آینه وسط با قابلیت تیره شونده خودکار جهت جلوگیری از خیرگی چشم راننده، سیستم ناوبری پشت سری های فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی صندلی های جلو و ... اشاره کرد. بنابراین سورنتو دارای کابینی زیبا با امکانات زیاد می باشد که از نظر ایمنی هم به ترتیب با گرفتن پنج و چهار ستاره ایمنی از موسسه های معتبر ایمنی اروپا و آمریکا خیال شما را راحت می کند. اما استفاده دشوار از ردیف سوم و جدا نبودن سیستم تهویه ردیف دوم را نباید فراموش کرد.
مشخصات فنی سورنتو
کیا سورنتو 2013 با موتورهای مختلفی به بازار جهانی عرضه می شود. ضعیف ترین پیشرانه سورنتو چهار سیلندر خطی به حجم 2.4 لیتر می باشد که توانایی تولید 172 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما قوی ترین آن پیشرانه شش سیلندر خورجینی به حجم 3.5 لیتر می باشد که قادر به تولید 277 اسب بخار قدرت و 335 نیوتن متر گشتاور است. سورنتوهای موجود در ایران از پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری و چهارچرخ متحرک بهره می برند.وقتی بر روی صندلی چرمی قرار می گیریم راحتی صندلی قابل لمس است. با روشن کردن سیستم گرمکن صندلی لذت سواری در هوای سرد کوهستانی با این خودرو دوچندان می شود. توسط دکمه تعبیه شده بر روی کنسول، پیشرانه شش سیلندر را روشن کرده و با قرار دادن گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک در حالت D شروع به حرکت می کنیم. دید اطراف مناسب بوده و تسلط بر مسیر خوب قابل قبول است. البته با وجود امکاناتی همچون دوربین دید عقب و سنسورهای موجود در جلو و عقب سورنتو، رانندگی با این خودرو در شهر نیز راحت خواهد بود. پیشرانه شش سیلندر سورنتو کاملاً مناسب بوده و پاسخگوی نیازهای راننده است. همچنین کیا با بهبود بخشیدن به سیستم تعلیق و فرمان این خودرو باعث شده تا سواری این خودرو بهتر از قبل شود. اما سورنتو همچنان از سواری نسبتاً خشکی برخوردار بوده و ناهمواری های جاده را به سرنشینان وارد می کند. طبق گفته کمپانی کیا، مصرف سوخت سورنتو مطابق استانداردهای یورو4 در حالت ترکیبی 10.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این در حالی است که مصرف سوخت سورنتو در زمان تست به دلایل نامرغوب بودن سوخت در کشور و 15.9 لیتر در هر 100 کیلومتر بود. بنابراین با باک 70 لیتری سورنتو در ایران با هر بار سوخت گیری می توان مسافتی معادل 430 کیلومتر پیمود.با اتکا به انبوهی از سیستم های کمکی همچون سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل ترمز در سراشیبی (DBC) که مانع شتابگیری ناگهانی خودرو می شود، ترمزهای دیسکی همراه با سیستم (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به هر چهارچرخ (EBD) ، سیستم کمکی (HAC) که از واژگونی خودرو در زمان پیمودن مسیرهای آفرود با شیب های تند جلوگیری می کند، سیستم ضد لغزش (TCS) ، سیستم کنترل کشش (ESP) و ... مسیرهای آفرود را پیش گرفتیم. در مسیرهای آفرود با وجود سیستم های کمکی فراوان تکان های شدیدی وارد کابین می شد و در پیمایش مسیرهای آفرود آن طور که باید موفق نبود.بنابراین کیا سورنتو از پیشرانه مناسبی بهره مند بوده که دارای قابلیت های آفرود محدود و سواری نسبتاً خشک می باشد. اکنون باید منتظر ماند و دید هیوندای با رقیب دیرینه سورنتو، سانتافه در نسل سوم چه کرده است؟
کلاس بندی: شاسی بلند متوسط
نوع موتور: شش سیلندر خورجینی به حجم 3.5 لیتر اتمسفریک
قدرت:277 اسب بخار
گشتاور: 335 نیوتن متر
گیربکس: شش سرعته خودکار با قابلیت تعویض دستی دنده ها
محور متحرک: چهار چرخ متحرک
شتاب: 8.5 ثانیه
سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت در هر صد کیلومتر (ترکیبی): 10.3 لیتر (15.9 لیتر در زمان تست)
ایمنی: پنج ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP / چهار ستاره ایمنی از موسسه NHTSA
قیمت: 190 میلیون تومان
کیا سورنتو 2013 با سه پیشرانه مختلف عرضه خواهد شد؛ دو پیشرانه چهارسیلندر و یک پیشرانه شش سیلندر.
پیشرانه 2.4 لیتری GDi سورنتو قادر به تولید 191 اسببخار قدرت و بیش از 245 نیوتنمتر گشتاور است. این مدل با داشتن مصرف سوختی معادل 7.3 لیتر در سیکل جادهای، کممصرفترین مدل سورنتو خواهد بود.
دومین پیشرانه چهارسیلندر سورنتو همان حجم مدل فوق را داشته ولی با این تفاوت که در آن از سیستم پاشش دوگانه همزمان (MPI) استفاده شده است. این تغییر موجب شده تا قدرت و گشتاور آن به ترتیب به 175 اسببخار و 228 نیوتنمتر رسیده و تا لقب ضعیفترین مدل سورنتو را به خود اختصاص دهد.
قدرتمندترین مدل سورنتو2013 نیز با یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 عرضه شده که 275 اسببخار قدرت و بیش از 335 نیوتنمتر گشتاور دارد. هر سه پیشرانه سورنتو نیز بصورت استاندارد با گیربکس شش سرعته اتوماتیک اسپرتمتیک (Sportmatic) کیا همراه خواهند شد.
امکاناتی که میتوان در کیا سورنتو 2013 بصورت استاندارد یافت عبارتند از: ایربگهای جلو، جانبی و پردهای برای ردیف جلو و همچنین ایربگهای پردهای ردیف عقب؛ پشتسریهای فعال؛ سیستم کنترل پایداری (ESC) ؛ ترمزهای ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ؛ سیستم کنترل ترمز در سراشیبی (DBC) که مانع شتابگیری ناگهانی خودرو میشود ؛ سیستم کمکی HAC که از واژگونی خودرو هنگام پیمودن مسیرهای آفرود با شیبهای تند جلوگیری میکند؛ رادیو ماهوارهای و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و امکان اتصال با پورت USB و ارتباط بلوتوث؛ سیستم تشخیص صدا و …
برچسبها:
شایعه شده است که این خودروساز آمریکایی از شرکت Alcoa که سازنده سپرهای انفجار آلومینیومی خودروهای ارتش است درخواست کرده آلومینیوم با رتبه نظامی خود را برای به نمایش درآمدن این خودروی فورد در دیتروت قرض دهد. هدف فورد این است که ثابت کند آلومینیوم نه تنها سبک است بلکه برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان F-150 به اندازه کافی مستحکم و بادوام نیز هست. هدف این خودروساز کاهش 340 کیلوگرم از وزن فورد F-150 به منظور کمک به کاهش مصرف سوخت و ارتقای عملکرد کلی است.
سال آینده، فورد F-150 برای سی و دومین سال خودروی پرفروش آمریکا خواهد شد و امید تولیدF-150 آلومینیومی ریسکی بزرگ برای فورد است.
برچسبها:
|
|
|
برچسبها:
|
|
|
برچسبها:
- مجوعه رینگ های اسپرت برای دیدن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید
برچسبها:
- تصاویر ماشین های اسپرت برای دیدن بر روئ ادامه مطلب کلیک کنید.
برچسبها:
در سال ۲۰۰۴ میلادی BMW ابتدا اولین مدل خودروی SUV خود را با نام X3 وارد بازار کرد که از اکثر ماشین های هم کلاس خود بهتر و محبوب تر به نظر می رسید اما طولی نکشید که رقبا هم دست به کار شدند و Audi با عرضه مدل Q5، مرسدس بنز با مدل GLK و اینفینیتی با ارائه مدل EX35 به رقابت با X3 پرداختند. در طول زمان مشتری ها متوجه شدند که مدل های Audi و مرسدس بنز هم از جنبه های زیادی بهتر از مدل X3 هستند و فروش X3 تا سال ۲۰۱۰ روند نزولی شدیدی گرفت اما بالاخره در سال ۲۰۱۲ بی ام دبلیو تصمیم گرفت مدل جدیدی از X3 را عرضه کند. به جای تغییر کلی X3 این کمپانی تصمیم گرفت که مدل اولیه را از همه لحاظ آپدیت کرده تا آماده رقابت با سایر رقبا شود. یکی از موارد مهمی که نیاز به تغییر داشت طراحی X3 بود درست است که در سال ۲۰۰۴ X3 طراحی خوبی داشته است اما به مرور زمان هر سال این طراحی قدیمی تر به نظر می رسید و حالا BMW مدل ۲۰۱۱ را با تکنولوژی های روز زیباتر کرده است. X3 جدید ۳٫۱ اینچ ار نظر طول، ۱٫۱ اینچ از عرض و ۰٫۵ اینچ از ارتفاع بزرگتر شده است و شبیه به اولین سری X5 این کمپانی شده است.
برچسبها:
فراری های 2+2 موتور وسط
Mid-Engine 2+2
این سری از فراری ها از سال 1974 تا سال 1993 رو خط تولید فراری بودن
از سال 1974 تا 1980 مدل های 208/308 GT4
GT4 308 Dino
این مدل یکی از موفق ترین فراری ها برای کمپانی بود زیرا اولین ماشین کمپانی با آرایش وی 8 موتور وسط بود و اولین ماشین تولیدی فراری بود که از طراحی مارچلو گاندینی (برتونه) بجای پینین فارینا استفاده شده بود.
پینین فارینا بسیار ناراحت بود ازین که تو این کار برتونه بجای اونا با وجود همه کارهای پینین فارینا برای فراری ترجیح داده شده بود.
این ماشین سرانجام در موتورشو پاریس سال 1972 معرفی شد و بعضی خبر نگارها از شباهت فراوان دینو با لانچا استراتوس و لامبو اوراکو که هردو شون طراحی شده توسط برتونه بودن گفتن.
مشکل دیگه لوگو دینو بود که سرانجام انزو فراری راضی شد تا "اسب رقصان" رو جایگزینش کنه.
شاسی این مدل همون شاسی دینو 246 بود که با افزایش طول برای ردیف دوم صندلی جا باز شده بود. موتور وی هشت بصورت عرضی در وسط جاسازی شده بود.
موتور وی هشت سه لیتری در مدل 308 به تنهایی قادر بود 250 اسب بخار در مدل اروپایی و 230 اسب بخار در ممدل آمریکایی تولید کنه. در این موتور از چهار کاربراتور Weber 40 DCNF استفاده شده بود.
تا سال 1980 جمعا 2,826 مدل کوپه تولید شد. این مدل در حال حاضی یکی از ارزانترین فراری های کلاسیک است.
برچسبها:
روش های افزایش قدرت موتور
● تلاش براي گنجاندن قيمت خودرو در يک محدوده مشخص .
● نياز براي دريافت استانداردها .
● تمايل براي تامين حداکثري عمر و قابل اطمينان بودن خودرو .
اين مصلحت اندیشی ها اغلب به شما مجال زيادي براي بهبود وضعيت بر حسب عملکردتان مي دهد! راههاي بسیار مختلفي براي افزايش اسب بخار موتور موجود ، وجود دارد . اينجا چندين مثال موجود است(عموما از آسان ترين تا مشكل ترين/ گرانترين مرتب شده است):
تراشه (چيپ )كامپيوترتان (ECU) را عوض کنيد-- گاهي اوقات و یقيناً نه هميشه -- شما مي توانيد با عوض کردن تراشه ي رُم در "بخش کنترل موتور" يا همان ECU عملکرد خودرو را تغيير دهيد. شما مي توانيد اين تراشهها را معمولاً از فروشندگان لوازم يدکي بخريد . خواندن يک بررسي مستقل براي تراشه ي در نظر گرفته شده خيلي ارزشمند است چون بعضي از تراشه ها فقط جنبه ي تبليغاتي دارند و کارايي ندارند.
● به هوا اجازه بدهيد راحتر وارد بشود ، هنگامي که پيستون پايين مي رود در مرحله ي مکش ، مقاومت هوا مي تواند مقداري از قدرت موتور را از بين ببرد . بعضي از خودروهاي جديدتر داراي منيفلدهاي*(1) ورودي صيقلي هستند که مقاومت هوا را بر طرف کنند . کاهش لوله هاي ورودي و فيلتر هواي بزرگتر مي توانند جريان هوا را بهبود بخشند .
● اجازه دهيد خروج دود راحتر انجام شود ، اگر مقاومت هوا يا برگشت آن وجود داشته باشد فشار ان باعث سخت خارج شدن دود از محفظه سيلندر در مرحله ي تخليه مي شود و اين نيز قدرت موتور را تحليل مي دهد . فشار منفي*(2) به علت لولۀ اگزوز بسیار کوچک یا مقدار زیاد مقاومت هوا در صدا خفه کن*(3) است . سيستم هاي خروجي با عملکرد بالا از هدزر*(4) استفاده مي کنند ؛ لوله هايي که انتهايي گشاد و آزاد دارند انباره هاي اگزوز را روان و فشار بالعکس (منفي)را در سيستم اگزوز بر طرف مي کند .
● سرسيلندر و بادامک ها را عوض کنيد -- بسياري از موتور هاي موجود يک سوپاپ ورودي و يک سوپاپ خروجي دارند . خريدن يک سر سيلندر جديد که چهار سوپاپ در هر سيلندر دارد جريان هواي ورودي و خروجي موتور را به صورت دراماتيکي بهبود مي بخشد و مي تواند قدرت را بيشتر کند . همچنين استفاده از بادامک هاي کارا سبب يک تغيير بزرگ در عملکرد موتور مي شود .روشهای دیگر افزایش اسب بخار:
● درون سيلندر را بيشتر پر بكنيد - اگر شما بتوانيد هواي بيشتري (و همچنين سوخت بیشتری ) را در يک سيلندر که اندازه اي معلوم دارد بگنجانید در نتيجه قدرت بيشتري از سيلندر جذب می شود ( به طور مشابه شما مي توانيد اندازه ي سيلندر را افزايش دهيد و قدرت را افزايش دهيد) توربو شارژها و سوپر شارژرها فشار هواي ورودي را تنظيم مي کنند ، که سيلندر با هواي بيشتري پر شود . سازندگان فراواني قطعات توربو شارژرها و سوپر شارژرها را براي خودرو هاي مختلف مي سازند.
● هواي ورودي را خنک کنيد - متراکم کردن هوا ، دماي آن را بالا مي برد . شما مايليد خنک ترين هواي ممکن در سيلندر را داشته باشيد زيرا وقتی احتراق انجام شود هوای داغ حجم بالایی دارد*(5). بدين منظور خيلي از خودروهاي مجهز به توربو شارژ و سوپر شارژ داراي اينترکولر*(6) هستند . اينتر کولر يک رادياتور مخصوص مياني است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.
● همه چيز را سبک کنيد - قطعات سبک وزن به موتور کمک مي کنند بهتر کار کند. هر دفعه که پيستون تغيير جهت دهد يک انرژي صرف از بين بردن جابجايي در يک مسير مي شود و اين عمل دوباره تکرار مي شود*(7) . پيستون سبکتر ، انرژي کمتري صرف مي کند . همچنين قطعات سبکتر به موتور اجازه مي دهد که سريعتر بچرخد ، و سريعتر چرخيدن به موتور اسب بخار بيشتر مي دهد.
● نسبت تراکم را افزايش دهيد- افزایش نسبت تراکم تا يک نقطه خاص قدرت بيشتر توليد مي کند. با اين وجود اگر شما مخلوط سوخت و هوا را بيشتر متراکم کنيد به احتمال زياد خود به خود منفجر مي شود و آتش مي گيرد ( قبل از اينکه شمع ها آن را مشتعل سازند). بنزينهاى با عدد اكتان بالاتر تقريبا از اشتعال زودهنگام جلو گيري مي کنند. به همین علت عموماً خودروهای با کارایی بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند ؛ موتور انها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتر استفاده می کند.
● جابجايى *(8) را افزايش دهيد ، جابجايي بيشتر به معني قدرت بيشتر است چون شما مي توانيد با هر بار چرخش موتور بنزين بيشتري بسوزانيد. شما مي توانيد جابجايي را با بزرگتر کردن سيلندر افزايش دهيد.امکان دارد شما هنگامي كه سعي کنيد جابجايي(حجم) را افزايش دهيد به هزينه هاي خريد يک موتور جديد با کارايي بالا و سوار کردن آن بر ماشينتان فکر کنيد ، شايد اين آسانتر و راحتر باشد.
برچسبها:
و سرانجام غول پرطرفدار آمريكايى رونمايى شد |
«مجله ماشین» - فورد به تازگى در نمايشگاه ديترويت از نسل جديد f150 رونمايى كرد
به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، بااينكه هنوز چند روزى تا اتمام نمايشگاه باقى مانده بااينحال تا به امروز 5200 خبرنگار از سراسر جهان در اين گردهايى حضور يافتند و تنها وجه اشتراك بين تمام اينها اين بود كه همگى فيلم دوربين خود را از عكس هاى نسل جديد f150 پر كردند، خودرويى كه سال پيش عنوان محبوب ترين و پرفروش ترين محصول بازار آمريكا را بدست آورد و تبديل به يك سنت ديرينه بين مردم اين كشور شد. شايد بتوان مهم ترين تغيير نسل جديد را كاهش 320 كيلوگرمى وزن اين خودرو دانست كه اين امر به لطف استفاده از آلياژى از آلمينيوم بدست آمد. مسلماً وقتى اينقدر كاهش وزن در كنار يك پيشرانه خوب قرار گيرد، اين خودرو تبديل به يك ديو مهارنشدنى مى شود. خوشبختانه مهندسان فورد هم قصد ساخت چنين خودرويى را داشتند و چهار نوع از بهترين پيشرانه هاى جنرال موتورز را در سينه اين خوردو قرار دادند. پيشرانه هاى اين خودرو به ترتيب به صورت 3.5 ليتر شش سيلندر، 3.7 ليتر شش سيلندر، 2.7 ليتر با توربوشارژر و 5 ليترى هشت سيلندر قابل سفارش هستند كه همگى با استفاده از سيستم استارت استاپ و چندين سيستم ديگر، در مصرف سوخت بهبود يافته اند. متاسفانه يا خوشبختانه ديگر موتور 6.2 ليترى هشت سيلندر در ليست پيشرانه هاى اين خودرو ديده نمى شود كه اين خود يكى از نشانه هاى پايان عمر پيشرانه هاى عظيم الجثه است. اما يكى از مهم ترين ويژگى هاى اين يانكى 6 مترى، كابين لوكسش است. بيشترين چيزى كه در كابين ديده مى شود چرم گاو است سپس صفحه لمسى هشت اينچى بر روى داشبورد خودنمايى مى كند و از طريق سيستم مولتى مديا فورد با نام my ford مى توان سيستم صوتى فوق پيشرفته اين خودرو را روشن كرد و مطمئن باشيد آنقدر قوى است كه بتواند شيشه پانوراما سقف را منفجر كند. اين خودرو مجهز به امكاناتى مانند دوربين 360 درجه، دوربين عقب، سيستم ترمز تريلر، چراغ هاى led و چندين سيستم هشدار دهنده به راننده است. پس در واقع ما دراينجا كاميونى داريم كه با خريدش امكاناتى فراوان، قدرتى مهارنشدنى و ابهتى بى پايان بدست مى آوريم. اين خودرو از سال ديگر در تيپ هاى xl, xlt, lariant, king ranch و platinum عرضه مى شود. |
برچسبها:
کادیلاک، با کوپه جدید به جنگ ب ام و می رود! |
مجله ماشین - کمپانی «کادیلاک»، از نسخه کوپه مدل ats به عنوان رقیب اصلی سری 4 کوپه ب ام و، در نمایشگاه «دیترویت» رونمایی کرد.
قوای محرکه این ماشین که اولین تلاش کادیلاک برای رقابت در کلاس کوپه های لوکس به شمار می رود، در مدل پایه توسط پیشرانه چهار سیلندر خطی 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 272 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر تأمین می شود که از هر نظر، نسبت به پیشرانه مشابه به کار رفته در سری 4 کوپه، برتری دارد. پیشرانه بعدی، یک نمونه 3.6 لیتری 6 سیلندر خورجینی بوده که معادل 321 اسب بخار قدرت داشته و 372 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. کادیلاک ats کوپه با وزن 1550 کیلوگرم، سبک ترین در کلاس خود بوده و در مدل پایه، قادر است فقط پس از 5.6 ثانیه، شتاب اولیه را ثبت کند! وظیفه انتقال نیروی پیشرانه را گیربکس 6 سرعته معمولی یا اتوماتیک برعهده داشته و آرامش اتاق را سیستم تعلیق پیشرفته از نوع «مک فرسون» در جلو و پنج اتصالی در عقب تأمین می کند. به گزارش سرویس بین الملل مجله ماشین، سیستم فرمان هیدرولیک با کمک برقی ساخت zf، امکان سفارش سیستم تعلیق اسپرت fe3، دیفرانسیل لغزش محدود، رینگهای 18 اینچی، ترمزهای «برمبو»، سیستم چهار چرخ متحرک، سیستم صوتی bose، ناوبری با امکان دریافت فرامین صوتی، بلوتوث، امکان تبدیل پیام متنی به صوت، رادیو ماهواره ای، صفحه نمایش 5.7 اینچی برای نمایش اطلاعات ضروری در قسمت میانی صفحه کیلومتر شمار و نمایشگر اطلاعات ضروری روی شیشه جلو، بخشی از تجهیزات و امکانات مدل مورد بحث هستند. |
برچسبها:
هر سال در انتظار یک ابرخودروی لامبورگینی جدید باشید! |
لامبورگینی علاوه بر عرضه مدل های نسخه مخصوص، طی سال های اخیر با عرضه نسخه های بسیار محدود ابرخودروهایش پیش رو بوده است.
مدیر تحقیقات و توسعه لامبورگینی، ماروزیو رگیانی تایید کرده است که ابرخودروهای دیگری مانند وننو و سستو المنتو در راه هستند. وی در نمایشگاه خودروی دیترویت اظهار داشت چنین خودروهایی اجزای ثابت این برند خواهند بود. رگیانی گفت: "به نظر من می توانیم هر سال یک نمونه از خودروها را تولید کنیم." در حالی که معمولا این خودروها در مدت زمان کوتاهی ساخته می شوند، در مورد هر خودرو کاملا دقت می شود. به عنوان مثال آونتادورj تنها در عرض شش هفته از طراحی اولیه به یک مدل تولیدی تبدیل شد. رگیانی اظهار داشت هر مدل ویژه به تیم طراحی اش اجازه می دهد خارج از چهارچوب فکر کنند و در این صورت به عرضه مفاهیم جدیدتر برای این برند کمک می شود. به علاوه، هر یک از این خودروها یک موقعیت تجاری منحصر به فرد دارند. در برخی موارد مالکان یک لامبورگینی بر خرید جدیدترین و بهترین خودروی این خودروساز نیز اصرار می کنند. به عنوان مثال، رگیانی به مالکی اشاره می کند که وننو شماره دو را خریده و مالک آونتادور j تک نیز هست. در بسیاری از موارد مثل وننو، مالکان چند میلیون دلار برای یک خودرو می پردازند بدون این که حتی یک بار آن را دیده باشند. حتی جالب تر آن است که در برخی موارد مدیرعامل این خودروساز، استفان وینکلمن نیز خودرو را تا زمان رونمایی نمی بیند. |
برچسبها:
رونمایی خودروی ضد موشک آئودی |
خودروی آئودی a8l securiby رسما رونمایی شد .
این خودرو دارای سطح بالایی ایمنی و حتی در مقابل موشک های بالستیک نیز مقاوم می باشد. هنوز مشخص نیست مشتریان a8l securiby که دارای بدنه ای بسیار مقاوم است چه کسانی خواهند بود ولی بایستی گفت این خودروی لوکس دارای امکانات عجیب تری نظیر خروج اضطراری ، سامانه تولید هوای سالم ، سامانه اتفای حریق ، سامانه تولید دود ، سامانه قفل ضد سرقت درها ، چراغ های led و سامانه ضبط تصادفات است. a8l securiby دارای یک موتور 4.0 لیتری tfsi v8 به توان 435 اسب بخار وگشتاور 500 نیوتون متر است و می تواند ظرف مدت 7.5 ثانیه سرعتش را از صفر به صدکیلومتر بر ساعت برساند. البته یک موتور w12 fsi به توان 500 اسب بخار و گشتاور 625 نیوتون متر که شتاب صفر تا صدش 7.1 ثانیه می باشد نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. بیشینه سرعت این خودرو به 210 کیلومتر بر ساعت محدود شده و مصرف سوخت آن 13.5 لیتر بر هر صدکیلومتر است. |
برچسبها:
پورشه رقیب ب ام و را تولید می کند |
پورشه تصمیم دارد یک مدل پانامرای کوچک را تولید کند که با ب ام و سری 5 و مازراتی گیبلی رقابت خواهد کرد.
این خودروساز آلمانی ماکان جدید خود را در نمایشگاه خودروی لس آنجلس سال 2013 رونمایی کرد چرا که قصد دارد به گسترش خط تولید مدل های خود ادامه داده و در بازارهای جهانی بیش تر رقابت کند. پورشه با توجه به فرصت های رشد بیش تر در پی رقیبی برای بی ام و سری 5 و کلاس e به منظور به دست آوردن حجم فروش افزایش یافته این خودروها است. متاسفانه این خودرو به زودی تولید نخواهد شد مخصوصا با توجه به این که پورشه به تازگی سرمایه گذاری زیادی روی ماکان جدید و عرضه آن در بازار کرده است. شایعه شده بود که پانامرای کوچک، پاجون نامیده خواهد شد و اکنون گفته می شود که تولید این خودرو تایید شده اما هنوز این مسئله رسمی نشده است. به هر حال منابع داخلی این خودروساز اظهار داشته اند در صورتی که این خودرو تولید شود بر اساس نسل بعدی پلتفرم msb گروه خودروسازی فولکس واگن ساخته خواهد شد. |
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
برچسبها:
»» رده بندی کیفی خودروهای داخلی
کاهش چشمگیر خودروهای تولیدی و حذف یکی در میان آنها از چرخه تولید باعث شده که تنها 15 خودرو در ارزیابی آبان ماه موسسه استاندارد حضور داشته باشند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.
رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.
نیسان تیانا همچنان ماههاست که در صدر جدول کیفی ترین خودروی کشور جای گرفته و قصد ترک کردن موضع را هم ندارد. در این ماه مشکلات تزئینات تیانا برطرف شده اما کیفیت آن با اندکی افت از 2.6 به 3 کاهش یافته است.
مزدا 3 و رنو مگان و سوزوکی گراند ویتارا در تولیدات این ماه غایب بودند و این فرصت برای سایر خودروها برای بالا آمدن در جدول فراهم شد.
پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو از این فرصت استفاده کرد و جایگاه در خور توجه دوم را از آن خود دارد.
با این وجود کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با افت کیفی مواجه شده اند. این در حالیست که خودروهای چینی پرواز بلندر داشته اند و به طور مثال ام وی ام 530 با بهبود موثر کیفیت تا رده ششم جدول بالا آمده است.
سمند هم کیفیتی در حد پژو 405 دارد. این خودروها اکنون 57.3 نمره منفی دارند که 2 نمره بهتر از ماه گذشته است. تیبا یا آهوی ایرانی هم در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند. البته با این تفاوت که ام وی ام های 110 را در همسایگی خود می بینند و اکنون باید افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را به این خودروی کوچک چینی واگذار کنند.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.
رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی آبان 1392
- رتبه
- خودرو
- میانگین نمرات منفی
- 1
- نیسان تیانا
- -3
- 2
- پارس تندر
- -20.7
- 3
- تندر L90 پارس خودرو
- -21.3
- 4
- لیفان X60
- -51.5
- 5
- لیفان 620
- -55
- 6
- ام وی ام 530
- -55.3
- 7
- پژو 405 خراسان
- -57.1
- 8
- سمند
- -57.3
- 9
- پژو 405
- -57.8
- 10
- پژو پارس
- -58.3
- 11
- تیبا
- -66
- 12
- ام وی ام MVM X33
- -67.7
- 13
- سایپا X131
- -81.1
- 14
- سایپا X131 پارس خودرو
- -81.6
- 15
- ام وی ام MVM 110
- -86.7
توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود
برچسبها:
»» راهنمای مسابقات رالی قهرمانی جهان
WRC، مسابقات رالی قهرمانی جهان است که زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ، FIA، برگزار میشود و در کنار مسابقات فرمول یک، WTCC (ویژه اتومبیلهای بزرگ و تفریحی) و WEC (استقامت خودروهای اسپورت)، یکی از چهار رقابت اتومبیلرانی در سطح جهان محسوب میشود.
چگونگی رقابت در WRC
یک رالی قهرمانی جهان به صورت ساده و مختصر میتواند به این صورت شکل بگیرد: اول از همه، نیاز به یک جاده پر پیچ و خم خواهد بود که از بین تپهها عبور کند. احتمالاً راهی که مخصوص تراکتورها ساخته شده و معمولاً خودروهای خارججاده از آن عبور میکنند، انتخاب مناسبی خواهد بود. پس از انتخاب جاده، باید مسیر ورود اتومبیلهای متفرقه را به آن قطع کرد و برای رانندههای با مهارت و جسور، برای رانندگی در این جاده، دعوتنامه فرستاد. سپس به رانندهها اجازه داده میشود تا ۲ دور کامل در پیست با سرعت نرمال حرکت کنند و همراه با دستیارانشان از مسیر، یادداشتبرداری کنند. این کار در اصطلاح recce یا «گشتزنی برای شناخت موقعیت مسیر» گفته میشود و تیمها از خودروهای جادهای خاص و با اندکی تغییرات، در آن استفاده میکنند.
بعد از انجام این کار، رانندهها، خودروهای هاچبک خود را به همراه میآورند و همراه با کمکراننده و اطلاعاتی که از مسیر مسابقه بهدست میآورند، تمام توانایی خود را در رانندگی به نمایش میگذارند. این کار برای حدود ۱۸ مسیر و جاده مختلف تکرار میشود و ۳ روز به طول میانجامد. اینجاست که میتوان گفت یک رقابت تمامعیار در رالی قهرمانی جهان (WRC) برگزار شده است. رقابتی سخت که مهارت بالایی را در رانندگی میطلبد و بیدلیل نیست که در توصیف رانندگی در رالی میگویند:
به عنوان یک راننده فرمول یک، از یک پیچ، هزار بار گذر خواهید کرد، ولی در مسابقات رالی، از هزار پیچ، فقط یک بار عبور میکنید.
امتیازات به سبک مسابقات فرمول یک، برای ۱۰ نفر برتر تقسیم میشوند. برنده رالی، صاحب ۲۵ امتیاز میشود، نفر دوم ۱۸ امتیاز و نفر سوم نیز ۱۵ امتیاز دریافت میکند. در رقابتهای WRC، یکی از ایستگاهها در آخر مسیر به عنوان یک ایستگاه ویژه و یا پاور-استیج شناخته میشود و سریعترین رانندهها در این ایستگاه، به ترتیب ۳، ۲ و ۱ امتیاز دریافت میکنند. بنابراین، حداکثر امتیاز برای یک راننده با احتساب ۲۵ امتیاز برای نفر اول شدن و ۳ امتیاز پاور-استیج، ۲۸ امتیاز خواهد بود.
نوع خودروها
منحصراً هاچبک. با این وجود، این خودروها، برای شرایط بسیار سخت تدارک دیده شدهاند و در واقع، فقط بدنه و شاسی آنها از کمپانی سازنده خارج شده است. تیم پشتیبان، برای ناهمواریهای جاده، معمولاً از یک سیستم تعلیق خاص استفاده میکند. همچنین موتور ۱/۶ لیتری توربو برای پیشرانه خودروها درنظر گرفته میشود. این موتورهای کوچک، میتوانند قدرتی به اندازه ۳۲۰ اسببخار و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور ایجاد کنند و ۱۲۰۰ کیلوگرم خودرو را با شتاب زیاد و در مدت ۳/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ثانیه برسانند. همهی اینها، به لطف سیستم دیفرانسیل چهارچرخ است.
رانندهها
رقبای مختلفی در این مسابقات حضور دارند. مدافع عنوان قهرمانی رقابتهای رالی ۲۰۱۳ کسی نیست جز سباستین اوژیه فرانسوی، راننده تیم فولکسواگن. جاریماتی لاتوالا از فنلاند که همتیمی اوژیه است، نیز یکی از مدعیان خواهد بود. فورد، سعی دارد خود را به فولکسواگن بیشتر نزدیک کند و به همین خاطر نیز از راننده سابق مسابقات فرمول یک و قهرمان مسابقات گرند پری، رابرت کوبیکا استفاده کرده است. رابرت کوبیکا ثابت کرده که میتواند با سرعت بسیار زیاد، حرکت کرده و در همین حال، کنترل خودرو را درون جاده حفظ کند. میکو هیروونن در قالب تیم سیتروئن به رقابتهای رالی جهانی بازگشته است و میخواهد ثابت کند که هنوز هم یکی از بهترین رانندگان رالی است. سیتروئن، پس از ۹ سال یکهتازی سباستین لوب و سپس بازنشستگی او، سال بدی را پشتسر گذاشته و همراه با استعداد جوانی چون «مدز اوستبرگ» و راننده نهچندان جوان، ولی با استعداد به نام «کریس میک» قصد دارد تا حداقل در برخی رقابتهای رالی امسال، صاحب عنوان شود. و در نهایت، تیم نوپای هیوندای را داریم که در بازار نقل و انتقال، توانست رانندهی محبوب خود، تیری نوویل را حفظ کند؛ کسی که در رالی ۲۰۱۳، رقابتی شانه به شانه با اوژیه ایجاد کرده بود. خودروی دوم هیوندای دارای رانندگان مختلفی خواهد بود که با راننده قهار آسفالت، دنی سوردو آغاز خواهد کرد.
مکان مسابقات
سرتاسر جهان، محل برگزاری رالی قهرمانی جهان خواهد بود. موناکو، یا همان رالی مونتکارلو، به صورت سنتی، آغازگر فصل مسابقات است. در مسیر رالی موناکو، ترکیبی فوقالعاده از مسیرهای آسفالتی کوهستانی برفگیر و یخزده و وجود دارد. رانندهها در ساعات شب از ایستگاه کل دو تورینی عبور خواهند کرد؛ ایستگاهی که به « شب چاقوهای بلند» مشهور است. پس از این رقابت، تنها رالی سراسر برفِ سال در کشور سوئد برگزار میشود. بقیه تقویم مسابقات، شامل مسیرهای سنگفرش و سنگریزه است و یکی از رقابتهای هیجانانگیز دیگر، رالی فنلاند است که به «گرند پری فنلاندی» معروف است که خودروها از میان جنگل، با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، گذر میکنند.
تقویم کامل مسابقات در سال ۲۰۱۴ میلادی
نحوه تماشا و دنبالکردن مسابقات
مشکل اصلی مسابقات WRC، عدم پوشش رسانهای و آشنایی لازم در میان مردم است. در اروپا، مسابقات فرمول یک، حرف اول را میزند و در امریکای شمالی نیز مسابقات نسکار (NASCAR)، همه را پای تلویزیونها مینشاند. از این گذشته، فرمت رالیهای قهرمانی جهان نیز به شکلی نیست که بتوان با روشهای معمول، تمام یک رقابت را با جزئیات آن پوشش داد. بنابراین بیشتر شبکههای تلویزیونی ترجیح میدهند که به صورت خلاصه و یا حتی در یک بخش کوتاه خبری آن را پوشش دهند. همچنین بعضی وبسایتهای اینترنتی نیز در بخش برنامههای ورزشی خود، این مسابقات را مدّنظر قرار میدهند. سایت ویژه این رقابتها WRC.com، به صورت زنده، زمان شرکتکنندهها و ایستگاهها را نشان میدهد. در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر نیز اکانتهای رسمی WRC مشغول فعالیت هستند و میتوانند برای دنبالکردن لحظه به لحظه رقابتها، مورد استفاده قرار گیرند. کانال تلویزیونی WRC TV نیز در صورت امکان دسترسی به آن، منبع خوبی برای اطلاعات بروز و دست اول در مورد این رقابتها خواهد بود.
برچسبها: